Culturele motor

Gepubliceerd op: 8 mei 2021

Door: Wietse Elzinga

Groene Ster bakermat opmerkelijke ontwikkelingen. Volgend jaar met enige vertraging het eerste vervolg op Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018. De plannen zijn onder de naam Arcadia recentelijk gepresenteerd , zie de website van de organisatie http://lf2028.eu . Roept herinneringen op aan het inmiddels legendarische jaar 2013 met de eerste editie van het festival Welcome to the Village: artistiek leider Sjoerd Bootsma. Later dat jaar werd Leeuwarden uitgeroepen tot Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Sindsdien hebben we tot vorig jaar drie festivals in het natuur- en recreatiegebied. Weinig mensen weten dat we die uitverkiezing te danken hebben aan een stel jonge honden rond Sjoerd Bootsma die de eerste versie van het plannenboek hebben gemaakt. Culturele Hoofdstad is een schoonheidswedstrijd om het boek met de mooiste plannen onder het motto: wat zou je allemaal gaan doen wanneer je de titel zou winnen. Het gaat niet om wat je als stad hebt of doet (bezuinigen op cultuur nota bene), maar om wat je van plan bent te gaan doen in het jaar van uitverkiezing.

Sjoerd Bootsma is inmiddels doorgeschoven en artistiek leider van Arcadia. Nog immer bevlogen van het idee dat je met cultuur maatschappelijke doelen kunt realiseren. Iets preciezer, met cultuur kun je mensen ergens van bewust maken. In 2018 sneuvelden in de Groene Ster een aantal zogenaamd zieke bomen om ruimte te maken voor een voorstelling rond vogeltjes. Een symfonie in het kader van de teruggang van weidevogels. Bezoekers toonden zich na afloop van de voorstelling zeer onder de indruk, ze waren zich terdege bewust geworden van de problematiek. Anno nu gaat het slechter dan ooit met de weidevogels, kennelijk hebben die vogeltjesliefhebbers geen deuk in de maatschappelijke boter kunnen slaan. Mensen middels cultuur zich ergens van bewust maken betekent niet dat er een maatschappelijk doel wordt bereikt.

De Leeuwarder Courant had vorig jaar een aardige rubriek waarbij toeristen werd gevraagd waar ze vandaan kwamen en waarom ze in Friesland op vakantie waren. Een gebrek aan alternatieven dreef ze naar deze provincie, ze zouden een volgende keer niet weer terugkomen wanneer de alternatieven er weer zouden zijn. Ook dit jaar zullen veel mensen in eigen land vakantie vieren en voor het eerst Friesland aandoen. Vanwege de pandemie heb je als provincie meer bezoekers over de vloer, ik waag het te betwijfelen of de organisaties belast met de promotie van Friesland pr-materiaal klaar hebben liggen om Arcadia onder de aandacht van toeristen te brengen. Bedenk dat menig toerist niet van plan is volgend jaar te komen wanneer er alternatieven zijn. Onduidelijkheid over het programma maakte het voorafgaand aan 2018 onmogelijk een verblijf met toegangskaart voor een evenement te boeken. Culturele activiteiten kunnen een positieve invloed hebben op de regionale economie, maar daar zal je van tevoren wel wat aan moeten doen.

Grote vraag is of de inwoners van Friesland Arcadia net als Culturele Hoofdstad zullen aangrijpen voor het organiseren van uiteenlopende activiteiten. In 2018 was er in deze contreien van alles en nog wat te beleven, helaas wist niemand wat waar wanneer dat beleven viel. Een belangrijk kritiekpunt in de evaluatie van de Europese Commissie: onoverzichtelijke agenda. Ondernemers in het centrum van Leeuwarden zullen ongetwijfeld blij zijn met de gepubliceerde plannen, die kunnen vanwege achterblijvende omzet wel wat bezoekers gebruiken. Cultuur als aanjager van de lokale economie, het kan echt.