De cultuurredactie van Omrop Fryslân heeft het afgelopen weekend een artikel gepubliceerd over de voortgang bij de Raad van State. Het artikel gaat over de bezwaren die onze stichting medio vorig jaar heeft ingediend tegen de herziening van het bestemmingsplan van de Groene Ster.
Volgens de Raad van State zal de afronding van deze bezwaren, ook wel het “beroep” genoemd, pas ergens in 2026 plaatsvinden. Dit komt voornamelijk door de interne prioritering van de Raad van State, waarbij lopende zaken rond de woningcrisis momenteel voorrang krijgen. Een mogelijke consequentie hiervan is dat er ook in 2026 geen meerdaagse muziekevenementen in de Groene Ster zullen kunnen plaatsvinden. Hoewel het artikel niet expliciet vermeldt wie deze conclusie trekt, achten wij deze aanname realistisch, iets wat we in eerdere berichten op onze website al voorspelden.
Onjuiste stellingen in artikel Omrop Fryslân
Het artikel van Omrop Fryslân bevat echter twee stellingen of aannames die naar onze mening onjuist zijn. Deze punten hebben we eerder al aan de orde gesteld op deze website:
1. Vergunningsvrij door herziening bestemmingsplan? Onjuist.
Het artikel stelt dat festivalorganisatoren door de herziening van het bestemmingsplan jaarlijks geen vergunningen meer hoeven aan te vragen. Dit is een veelgehoord verhaal van de gemeente, dat vaak klakkeloos wordt overgenomen door de media. In werkelijkheid is het een poging om festivalorganisatoren, die (terecht) geen vertrouwen meer hebben in de vergunningverlening van de gemeente Leeuwarden, te verleiden hun evenement weer in de Groene Ster te organiseren.
Ondanks een vernieuwd bestemmingsplan blijft het noodzakelijk om een reeks vergunningen aan te vragen om een evenement te mogen houden. Alleen de omgevingsvergunning hoeft niet meer aangevraagd te worden, omdat het fenomeen ‘evenement’ nu ruimtelijk-planologisch wordt opgenomen in het nieuwe bestemmingsplan. Echter, alle andere vergunningen, zoals een evenementenvergunning, geluidsontheffing, ontheffing/vergunning Natuur (of een zogenaamde positieve weigering), en vergunningen op het gebied van kamperen, vuurgebruik, horeca/alcoholgebruik, zijn nog steeds vereist. Tal van aspecten in deze nog steeds aan te vragen vergunningen (die voorheen ook in de verplichte omgevingsvergunningen werden behandeld) blijven vatbaar voor juridische toetsing. De risico’s voor festivalorganisatoren dat een festival niet doorgaat vanwege juridisch gebrekkige vergunningen nemen dus met dit herziene bestemmingsplan niet wezenlijk af, zelfs als het plan uiteindelijk onherroepelijk wordt verklaard door de Raad van State.
2. Geen evenementen mogelijk zolang bestemmingsplan niet in werking is? Onjuist.
Ten tweede is het niet zo dat er geen muziekevenementen kunnen worden georganiseerd in de Groene Ster zolang het herziene bestemmingsplan nog niet in werking is getreden (de inwerkingtreding is in oktober vorig jaar door de Raad van State geschorst). Dit is wel degelijk mogelijk. Evenals voorheen zal dit dan gepaard moeten gaan met een omgevingsvergunning.
Echter, organisatoren van grote meerdaagse muziekevenementen durven dit niet meer aan, gezien de hoge financiële risico’s dat een gemeentelijk afgegeven vergunning juridisch mogelijk geen standhoudt (wat ook meermaals is gebleken). Dit laatste werd met name in de hand gewerkt doordat deze organisaties elk jaar hun bedrijfsmodel wilden uitbreiden, met een steeds grotere ruimtelijke beslaglegging, meer dagen en nachtelijke uren met hogere geluidsniveaus, en meer bezoekers. Festivalorganisatoren hebben zelfs (openlijk) gedreigd Leeuwarden te verlaten als niet aan hun steeds verdergaande ‘wensen’ zou worden voldaan. De gemeente is altijd gevoelig gebleken voor deze ‘wensen’ en zocht daarom de grenzen op van wat in haar ogen redelijkerwijs nog aanvaardbaar zou moeten zijn voor de omgeving. Hierbij werd er schaamteloos samengewerkt met een gewillige provincie met betrekking tot de toetsing van vergunningen tegen toepasselijke natuurregelgeving met een bijbehorende beoordeling van ecologische (fop)onderzoeken. Ook werden er in eigen beheer amateuristische uitgangsmodellen (Beleidsregel Geluid) verzonnen om de geluidsnormen zo ver mogelijk op te rekken naar een niveau dat elders in Nederland ongebruikelijk is. Feitelijk zie je deze werkwijze terug bij de inmiddels al 8 jaar durende ontwikkeling van de huidige herziening van het bestemmingsplan. Dit is dan ook de reden dat de Raad van State de inwerkingtreding van het bestemmingsplan voorlopig heeft ‘stilgezet’.