Met meer dan 5 jaar vertraging is gisterenavond (11 maart) tijdens een besluitvormende gemeenteraadsvergadering een klap gegeven op de partiële herziening van het bestemmingsplan (PHB) de Groene Ster. ‘Het meest complexe bestemmingsplan ooit’, aldus de portefeuillehouder wethouder Kuiken.
Op de woensdag vooraf (6 maart) waren wij uitgenodigd om in te spreken op de informatieavond voor gemeenteraad. Hierbij konden raadsleden vragen stellen over het plan aan de ambtelijke dienst en de verantwoordelijke wethouder. Ook aan ons konden vragen worden gesteld door de raad.
Het niveau en diepgang van de vragen en opmerkingen door raadsleden gaf – niet tot onze verrassing – aan dat het PHB-pakket van maar liefst 4000 pagina’s door veel raadsleden niet is gelezen. Op zichzelf ook wel weer begrijpelijk, want het dossier is zo omvangrijk dat je aan het lezen ervan je hele jaarvergoeding als raadlid in tijd zou kunnen besteden. Maar daarmee dring je niet door tot wat er mis is met dit dossier.
Vragen die aan ons werden gesteld hebben we kort en bondig beantwoord. Onze stichting heeft bijna 10 jaar ervaring op dit dossier. In het begin hebben we uitgebreid overleg gevoerd met raadsleden, wethouders, burgemeesters en betrokken ambtenaren zonder enig resultaat. Dan heeft het nu niet zoveel nut om in debat te gaan met een gemeenteraad die vanuit een kennisachterstand blind moet vertrouwen op de ambtenaren en bestuurders die het dossier wat langer en beter kennen. En de politiek ambtelijk top van de gemeente is er kennelijk alles aan gelegen om een bestemmingsplan erdoor te drukken dat van een belangrijk deel van het Groene Ster gebied een permanent evenemententerrein moet maken ten koste van omwonenden, recreanten, sporters en natuur.
Een korte duiding:
Het oorspronkelijke bestemmingsplan – dat van kracht blijft en waaraan de PHB aanvullend wordt toegevoegd – is slechts 146 pagina’s in omvang. Die 4000 extra pagina’s zijn nodig om iets recht te breien wat krom is.
Het pakket bestaat uit meer dan 40 onderzoeksrapporten van 11 extern ingehuurde adviesbureaus op het gebied van ecologie, milieu, akoestiek, ruimtelijke ordening en bodemtechnologie.
Een significant aantal van deze rapporten rammelt aan alle kanten omdat ze:
- gedateerd zijn (gaan over festivals van 4 tot 5 jaar geleden) i.r.t. 5 jaar festivalvrije seizoenen en de laatste stand van de wetenschap,
- minder tot niet bruikbaar zijn omdat ze nog deel uitmaken van lopende beroepsprocedures,
- In strijd zijn met gerechtelijke uitspraken ondanks hardnekkige ontkenning door sommige ambtenaren,
- gemankeerd zijn omdat de context van ondersteunende studies vermeld in literatuurverwijzingen niet altijd overeenkomen met relevante onderzoekskaders en omstandigheden,
- ondeugdelijk zijn omdat verkeerde en (juridisch) aanvechtbare uitgangspunten vanuit beleid worden gebruikt,
- een verzameling van doelredenaties en statements bevatten zonder een adequate onderbouwing of motivering,
- een theoretische beschouwing van protocollen zijn die tot bewezen praktische uitvoeringsproblemen leiden zoals bijvoorbeeld op het gebied van de handhaafbaarheid,
- onderlinge tegenstrijdigheden bevatten vanwege verschillen in benadering van het onderzoek,
- methodologisch en qua causaliteit wellicht juist lijken (zoals bijv. beoordeeld door de Commissie MER), echter gebaseerd zijn op onjuiste uitgangspunten en daarmee leiden tot verkeerde conclusies, m.a.w. een systematiek van garbage in, garbage out.
Wij zijn nu ruim 2½ maand met die 4000 pagina’s van de PHB bezig en kunnen inmiddels concluderen dat deze herziening op het bestemmingsplan een gedrocht is dat daardoor erg kwetsbaar is geworden in hoeverre het juridisch zal standhouden. Een gedrocht dat uniek en onnodig complex is als je dit vergelijkt met andere bestemmingsplannen in den lande waarin de activiteit ‘evenement’ in de bestemmingsplanregels is opgenomen.
Mocht het zover komen dat deze herziening op het bestemmingsplan een feit is – en dat kan nog wel ‘even’ duren – dan is het nog maar helemaal de vraag of dit voor festivalorganisaties de risico’s verkleint bij de nog steeds vereiste vergunningsaanvragen. We hebben dat enige tijd geleden al op onze website uitvoerig uitgelegd. U kunt dit hier vinden.
Zodra het bestemmingsplan formeel is gepubliceerd zullen we, mede namens meer dan 300 mensen die ons gemachtigd hebben, bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (AbRvS) beroep aantekenen. Naast dit beroep zal ook een voorziening worden gevraagd om de inwerkingtreding van het bestemmingsplan, die normaliter daags na de beroepstermijn van 6 weken van kracht is, te verhinderen.
Via onze nieuwsbrief en de website houden we u op de hoogte van verdere ontwikkelingen.